Binnenkijken bij Braincookies #002 …
Waarom ik gestart ben aan een tweede animatie hebben jullie hier gelezen. Wat zijn er enorm veel verschillende onderwerpen rondom hoogbegaafdheid die ik jullie wil laten zien in mijn animaties. Dus wat was dit een lastig keuze! Maar… het is gelukt! De keuze is gemaakt en de nieuwe animatie gaat over… tekenen!

Braincookies_tekenen_ hoogbegaafd_en_tekenen
Tekenen?! Je denkt vast wat heeft hoogbegaafdheid nu te maken met tekenen? Nou, vaak zitten hoogbegaafden veel in hun hoofd. En overdenken het overdenken.Tekenen helpt je om uit je hoofd te komen. Je bedenkt iets in je hoofd en gaat er vervolgens ook mee aan de slag. De gedachten worden verbonden door tekeningen.    
Tekenen zorgt voor beslissingen en structuur, waardoor meer rust in je hoofd kan ontstaan. 
Omdat jouw papier of canvas een beperkte oppervlakte heeft beslis je tijdens het tekenen in je brein telkens tussen de linker en de rechter hersenhelft. Zo wordt je gedwongen om een keuze te maken wat je waar plaatst en structureer je jouw verhaal of idee. Een stuk papier volgetekend met gemaakte keuzes, zorgt dus voor meer ruimte in je hoofd, omdat je al deze opties niet meer in je hoofd hoeft te houden.
Dit geldt voor alle mensen en klinkt makkelijk. Maar het probleem van veel mensen is dat ze overtuigd zijn dat hun tekening mooi moet zijn! Maar wat is mooi? En wanneer is het goed genoeg? 
Dit is meteen de link naar hoogbegaafden en tekenen. Hoogbegaafden hebben een complex denk- en gevoelsvermogen, waardoor zij beschikken over een duidelijk versterkt bewustzijnsniveau. Dit niveau zal mee bepalen hoe hoog iemand zijn lat zal leggen, hoe sterk zijn rechtvaardigheidsgevoel is en in hoeverre hij kritisch ingesteld of gevoelig is. (Kieboom 2017)
Twee van de vier hiervoor genoemde zijnskenmerken’ van hoogbegaafden kunnen met tekenen aan de oppervlakte komen. 
        -  De kritische blik (vooral op zichzelf) en
        -  De lat hoog leggen (perfectionisme)   
Op het moment dat je vraagt een kind een huis te tekenen, tekenen de meeste kinderen een vierkant of rechthoek met een driehoek daar bovenop. Een hoogbegaafd kind heeft een perfecte ‘foto van een huis’ in gedachten en wil deze exact na tekenen zoals de foto uit zijn of haar gedachten. Maar die verwachting is niet realistisch. Deze verwachting zorgt voor het stellen van onrealistische eisen aan zichzelf, waardoor opgeven, niet starten aan een opdracht, ontevredenheid over het resultaat, faalangst en aanpassen aan de rest het gevolg kan zijn.
Een hoogbegaafd kind heeft een perfecte ‘foto van een huis’ in gedachten...
Terug naar mijn nieuwe animatie. Tijdens het tekenproces zie je deze onrealistische eisen regelmatig terug. Ik heb een situatie gekozen die ik zeer regelmatig tegenkom en voor mij een duidelijk signaal afgeeft; de lat hoog leggen. Een vraag voor jullie: “Wat doet Flow op het moment dat ze in de klas een droomhuis mag tekenen?”
        1.  Flow laat haar creativiteit volledig gaan en bedenkt iets bijzonders?
        2.  Flow tekent hetzelfde als de anderen?
        3.  Flow start niet met tekenen?
        4.  Flow bedenkt smoesjes om niet te hoeven starten?
        5.  Flow vindt het resultaat niet goed genoeg?
Het antwoord gaan jullie natuurlijk binnenkort zien. Nog heel even geduld… Wil je graag het proces volgen check dan mijn insta en facebook braincookies
Ook in deze nieuwe animatie wordt een dagelijkse situatie bekeken vanuit drie verschillende oogpunten. Leerkracht (pedagogische medewerker), ouder en kind. Tussendoor worden bewustwordingsvragen gesteld. Wat valt er op aan de tekeningen die op school gemaakt worden en wat is het verschil met die van thuis?
Mocht je de situatie herkennen en met je handen in het haar zitten, het kan echt volledig omdraaien. Van nooit meer willen tekenen, naar nooit meer je stiften neer willen leggen omdat het zo bevrijdend werkt ;) 
Hoe dan?
Geef kinderen inzicht of ze een realistische verwachting hebben en complimenteer op dat wat je ziet, op de inzet, het proces, de creativiteit en het doorzettingsvermogen. Hierdoor versterk je hun kracht om uit te proberen ook al lukt het ze nog niet meteen.
Als kinderen eenmaal begeleid worden in deze onrealistische verwachtingen van het tekenproces, kan tekenen een uitlaatklep worden om gedachten te ordenen of los te laten. Rust en verademing. Absoluut een aanrader om te investeren in dit proces. Want...
Your mind is for having ideas, not holding them
- David Allen - 
** De ene hoogbegaafde is de andere niet, dat betekent dat niet alle hoogbegaafden dezelfde signalen laten zien. Het bovenstaande verhaal / situatie / kenmerk is dus niet van toepassing op elk hoogbegaafd persoon. Hoogbegaafdheid is een complexe samenhang en kan nooit op maar één kenmerk worden beoordeeld. In elk verhaal of situatie beschrijf ik een mogelijk kenmerk of signaal wat kan duiden op hoogbegaafdheid, er is altijd meer onderzoek nodig.