Sociaal en emotioneel

Vooral ouders van hoogbegaafden kunnen meestal niet om de emotionele intensiteit en de overweldigende energie van hun kinderen heen. De beleving en mogelijkheden van deze intense kinderen verschillen ten opzichte van die van de ‘gemiddelde’ kinderen.

Naast de hoger ontwikkelde intellectuele vaardigheden beschouwen deze kinderen de wereld op een andere manier. Niet alleen het waarnemen van de wereld is anders, ook het verwerken hiervan. Dit maakt hoogbegaafde kinderen vaak intenser, gevoeliger en vliegen makkelijk in extreme gemoedstoestanden van enorm gelukkig naar volle wanhoop. Snack; ANIMATIE

Hoe heftig zijn de emoties? En hoe triggeren zij de omgeving? Hoe ervaart iemand gedrag?

“Een hoogbegaafd kind wijkt af van de norm en wordt door de maatschappij in het grijze gebied geplaatst.”

Wat zie jij?

Zie jij een tegendraads gedrag of creatieve eigenzinnigheid?
Zie jij een kinderachtig gedrag of sterke emoties?
Zie jij obsessief gedrag of passie?
Zie jij gebrek aan realiteitszin of verbeeldingskracht?
Zie jij zeurend gedrag of eeuwige vragen?
Zie jij autoriteit ondermijnend gedrag of nieuwsgierig naar diepgang?
Zie jij gedrag dat lijkt op ADHD of iemand die niet stil kan zitten van puur enthousiasme?

Dit gedrag wijkt af van de ‘norm’. Er zijn binnen de ontwikkelingsfasen van het kind gedragskenmerken bepaald waaraan kinderen zich moeten voldoen. Als een kind zich niet volgens deze standaarden ontwikkelt wijkt het af van de norm. En wanneer iets afwijkt van de norm, komt het automatisch in een grijs gebied terecht wat vaak gezien wordt als iets negatiefs. De ‘norm’ betekent acceptatie en buiten deze norm wordt het niet geaccepteerd. Dat betekent dat een kind in het grijze gebied al snel in de hulpverlening komt.

Een hoogbegaafd kind wijkt af van de norm en wordt door de maatschappij in het grijze gebied geplaatst. Het hoogbegaafde kind zal zich hoe dan ook binnen deze norm proberen aan te passen. Wanneer het dat probeert, ontkent het een belangrijk en vooral bepalend deel van zichzelf.

Deze kinderen hebben hierin ook erkenning, begrip en begeleiding nodig, ondanks dat ze hoogbegaafd zijn. Laat ze zijn wie ze willen zijn, net als ieder ander kind, met of zonder hoogbegaafdheid.

Meer weten? Bekijk onze programma’s

Wij hebben diverse programma’s ontwikkeld voor voor scholen, kindcentra en andere organisaties die kinderen begeleiden in de leeftijd 6 – 18 jaar.