Binnen kijken bij braincookies… Daar is ze dan de kersverse animatie!

Wat was het weer een leuk proces om een situatie mee te maken en deze om te zetten naar Braincookietown met Flow. O ja…Behalve op de momenten dat iets niet meteen lukte, ik alles vervloekte en uit het raam wilde gooien! Gelukkig werk ik al tientallen jaren aan mijn doorzettingsvermogen ;) om dit de baas te blijven haha… Daarom sla ik deze mijlpaal weer even diep in de grond en geniet.

Braincookies_animatie_hoogbegaafd_tekenen_en_aanpassingsgedrag
Klopt jouw visie met de beleving van de ander?
Opzet van de animatie
Ik zie een bepaalde situatie alleen door mijn ogen. Maar ik verruim mijn blikveld op het moment als ik ook de ogen (beleving) van de ander meeneem. Daarom wordt ook in deze nieuwe animatie een dagelijkse situatie bekeken vanuit drie verschillende oogpunten; 
     -   professional (in dit geval de leerkracht
     -   ouder
     -   kind 
Tussen de verschillende oogpunten door worden bewustwordingsvragen gesteld. Om kort na te denken en bewust te worden van de situatie die je hebt gezien. Met als doel: Klopt jouw visie met de beleving van de ander? Of heb je de andere visies nodig om meer te zien en te horen? Ik eindig opnieuw met een explanimation. De situatie wordt uitgelegd en gekoppeld aan theorieën met korte tips. Zodat je (h)erkenning krijgt voor jouw visie en deze te verbreden en te verrijken
Waarom dit onderwerp?
Natuurlijk vanwege onze persoonlijke ervaringen, maar ook omdat ik steeds vaker zie hoe kritisch (ook zeer jonge) kinderen al zijn op hun creaties. En dan helpen de complimenten; goed gedaan, mooie getekend, prachtig, jawel het is wel mooi, knap gedaan, absoluut NIET.
Ik zag hoe kinderen door dit soort complimenten juist boos of verdrietig werden, de arm op de tekening legde zodat de volwassene niet meer kon oordelen, maar ook kinderen die niet meer wilde tekenen en alles wat met tekenen te maken had vermeden. 
Maar complimenten zijn toch goed?
En dan te bedenken dat Tekenen goed voor hoogbegaafden is en juist vaak als uitlaatklep dient voor een overvol hoofd. Maar voordat ze dit ervaren hebben ze soms eerst moeten opboksen tegen hun kritische instelling, perfectionisme, invloed van buitenaf, faalangst en overtuiging (mindset). 
Maar complimenten zijn toch goed?
Zolang het in combinatie is met het benoemen van wat er te zien is (creativiteit) met hoe hard is er voor gewerkt (inzet) en toen het even niet lukte je een manier hebt bedacht om door te gaan en niet hebt opgegeven (doorzettingsvermogen). Anders werken complimenten averechts en wordt het kind kritischer, perfectionistischer en soms faalangstig, want die weet ook wel dat jij dat zegt omdat jij de trotse ouder bent. 
Tools
Om daarom het proces compleet te maken (van de animatie met signalen en uitleg die zojuist verschenen is) volgt binnenkort een video met uitgebreide tools gericht op complimenteren tijdens een creatief proces. Via mijn FB en Instagram kun je dit nieuwe proces volgen :)
Ik wens je heel veel kijkplezier! Animatie Hoogbegaafd; Tekenen en aanpassingsgedrag
En voor diegene die niet langer konden wachten en meteen de animatie gekeken hebben ;). Herken jij iets uit de animatie?
** De ene hoogbegaafde is de andere niet, dat betekent dat niet alle hoogbegaafden dezelfde signalen laten zien. Het bovenstaande verhaal / situatie / kenmerk is dus niet van toepassing op elk hoogbegaafd persoon. Hoogbegaafdheid is een complexe samenhang en kan nooit op maar één kenmerk worden beoordeeld. In elk verhaal of situatie beschrijf ik een mogelijk kenmerk of signaal wat kan duiden op hoogbegaafdheid, er is altijd meer onderzoek nodig